การศึกษาเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่องการผลิตและการบริโภคของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ที่เรียนด้วยคอมพิวเตอร์ช่วยสอนกับการสอนแบบปกติ
A COMPARATIVE OF ACADEMIC ACADEMIC ON THE TOPIC OF
“ PRODUCTION AND CONSUMPTION ” OF PRATHOM SUEKSA 4 STUDENTS INSTRUCTED COMPUTRE – ASSISTED INSTRUCTION AND THOSE INSTRUCTED BY TRADITIONAL METHODS
…………………………………………………………………………………………………
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่องการผลิตและการบริโภคของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โดยบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนกับการสอนแบบปกติ
กลุ่มตัวอย่างคือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2552 โรงเรียนสามแยกคลองหลอแหล ซึ่งได้มาจากการสุ่มตัวอย่างอย่างง่ายจำนวน 40 คน โดยแบ่งออกเป็น 2 กลุ่มๆละ 20 คน เป็นกลุ่มทดลองที่เรียนด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนกับกลุ่มควบคุมที่เรียนด้วยการสอนแบบปกติ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้โปรแกรมสำเร็จรูป สถิติที่ใช้คือ ค่าเฉลี่ย ( ) ค่าความเบี่ยงเบนมาตรฐาน ( SD ) และการทดสอบที่ ( t test)
ผลการวิจัยปรากฏว่าบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน เรื่องการผลิตและการบริโภคมีประสิทธิภาพตามเกณฑ์มาตรฐาน ได้ค่าประสิทธิภาพเท่ากับ 82.5 / 89.25 ส่วนผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนที่เรียนโดยการสอนแบบปกติอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ .05
ABSTRACT
In this thesis, the researcher compares the academic achievements on the topic of “ Production and Consumption ” of Prathom Sueksa 4 students who were instructed by computer-assisted instruction and those who were instructed by traditional methods of instruction, respectively.
The sample population consisted of 40 Prathom Sueksa 4 students enrolled in the second semester of the academic year 2009 at Sam Yaek Khlong Lo Lae School. These members of the sample population were selected by means of the technique of simple random sampling. Once selected, the subjects of investigation were equally divided into two groups of twenty student each. One group was the experiment group who were instructed by com-assisted instruction, wheres the other group was the control group who were instructed by traditional methods of instruction.
The data collected by the researcher were analyzed using a computer program. Techniques of descriptive statistics used in the analysis of the data collected were mean ( ) and standar deviation
( SD). The technique of t test was also employed for testing purposes.
Findings are as follows:
The researcher determined that computer-assisted on “ Production and Consumption ” evinced an efficiency level satisfying the standard criteria at the level of 82.5 / 89.25
The researcher also ascertained that the academic achievements level of Prathom Sueksa 4 subjects of the investigation who were instructed by com-assisted instruction on the topic of “ Production and Consumption ” were higher than the levels of those instructed through by traditional methods of instruction the statistically significant level of .05.